De Usage & Attitude studie (U&A) geeft je uitgebreide informatie over het gebruiks- en koopgedrag en de attitude ten opzichte van je merk en de categorie waarin het merk valt. De inzichten uit deze studie helpen als input voor de marketing(communicatie)strategie. Een U&A studie kun je gebruiken voor nieuwe producten, productontwikkeling, herpositionering of voor het bepalen van het communicatie concept.
Usage & Attitude onderzoek geeft inzichten over het gedrag, de kennis en de houding van doelgroep. Deze inzichten worden gemeten door middel van kwantitatief onderzoek. De resultaten kunnen worden gebruikt als een solide basis voor merkstrategie, positionering en (lange termijn) mediaplanning/doelgroepbeslissingen. De informatie vormt ook een goede basis voor marktpotentieelberekeningen.
Usage & Attitude onderzoek kent meerdere doelen.
Door deze doelen in kaart te brengen kunnen bedrijven beter inspelen op de vraag van de consument. Ook kunnen ze hun producten of diensten verder verbeteren op basis van de inzichten uit het onderzoek.
Het komt regelmatig voor dat bedrijven hun kennis over hun doelgroep overschatten. Een objectieve en kritische blik van een externe partij zoals MSI Consultants kan veel bruikbare inzichten bieden. Het stellen van de juiste vragen, aan de juiste personen.
Er zijn verschillende redenen om een Usage & Attitude onderzoek uit te voeren.
MSI Consultants voert Usage & Attitude onderzoek uit in jouw naam. Hierdoor krijgen bedrijven waardevolle inzichten voor een betere gebruikservaring. En dus een beter product. Benieuwd hoe MSI Consultants jouw bedrijf kan helpen? Neem dan contact met ons op. Eerst even kennismaken? Plan gemakkelijk en gratis een kennismakingsgesprek met ons in.
De belangrijkste factoren die beïnvloeden zijn onder andere het gebruik, persoonlijke behoeften en voorkeuren, sociale invloeden, kwaliteit, prijs en merkreputatie.
Je kan gegevens verzamelen en analyseren zoals aankoopgeschiedenis, demografische gegevens en gedrag op social media. Vervolgens kun je deze gegevens gebruiken om klanten te segmenteren op basis van hun overeenkomsten en verschillen en hun gedrag te categoriseren op basis van hun koopgedrag, behoeften en voorkeuren.
Meest voorkomende patronen zijn:
– Seizoensgebonden veranderingen in de vraag;
– Loyaliteit aan bepaalde merken of producten
– Veranderingen in de koopintentie op basis van promoties en aanbiedingen
– Het gebruik van online kanalen om aankopen te doen.
Er zijn verschillende onderzoeksmethoden die kunnen worden gebruikt om het gebruiks- en koopgedrag van klanten te meten, waaronder enquêtes, focusgroepen, aankoopgegevens analyse en observatie. Elke methode heeft zijn eigen voor- en nadelen en kan afhankelijk van het doel van het onderzoek worden gebruikt.
Je dient klantdata te verzamelen en te analyseren om inzicht te krijgen in hun voorkeuren en gedragingen, en deze inzichten vervolgens te gebruiken om je marketingstrategieën te optimaliseren en te personaliseren.