Menu

Doelgroeponderzoek

De sleutel voor een optimale strategie

Vraag je je af waar jouw doelgroep zich bevindt? Hoe ze zich gedragen? En welke specifieke wensen en behoeften zij hebben? Met een doelgroeponderzoek krijg je inzicht in deze gegevens. Het helpt je bedrijf bij het optimaliseren van producten, diensten, communicatie- en marketingstrategieën. 

MSI Consultants beschikt over een brede kennis en expertise in het uitvoeren van doelgroeponderzoek. Ons doel: scherpe, relevante en gerichte inzichten. 

Wie is je doelgroep?

Jouw doelgroep is een specifieke groep personen aan wie jij jouw product, dienst of marketingboodschap richt. Dit kunnen bijvoorbeeld (potentiële) klanten of stakeholders zijn. Deze groep vertoont een aantal overeenkomstige kenmerken.

Een succesvolle strategie hangt af van de mate waarin gewenste doelgroepen worden bereikt. Het is daarom belangrijk om te weten wie je doelgroep is. 

Waarschijnlijk heb je meer dan één doelgroep. We bepalen samen je belangrijkste doelgroepen. Vervolgens onderzoeken we hoe je deze doelgroepen kunt bereiken. 

Wat wordt er gemeten in een doelgroeponderzoek?

Afhankelijk van de onderzoeksdoelstelling kijken we in een doelgroeponderzoek  naar de profielen en de kenmerken van een specifieke doelgroep die interessant is voor jouw bedrijf. Dit doen we door middel van verschillende onderzoeksmethoden, tools en software. Onderstaand enkele voorbeelden van gegevens die worden verzameld:

  • Gezinssamenstelling
  • Woonplaats
  • Leeftijd
  • Inkomen
  • Consumptiegedrag
  • Merkvoorkeur
  • Waarden
  • Attitudes
  • Levensstijl
  • Mediagebruik
  • Drivers en barriers

Neem bijvoorbeeld de markt van auto’s. Elk automerk richt zich op een bepaalde doelgroep. Wat maakt een eigenaar van een Toyota anders dan de eigenaar van BMW? Is de Toyota rijder modern of juist traditioneel? Is de BMW rijder op zoek naar vrijheid of luxe? Wat is het verschil in inkomen en aankoopgedrag? Wat maakt dat klanten voor een bepaald merk kiezen? Al deze vragen worden beantwoord door middel van een doelgroeponderzoek.

Waarom een doelgroeponderzoek laten uitvoeren door MSI Consultants?

Informatie over de doelgroep is waardevol bij het positioneren en verbeteren van producten en diensten. Het zorgt voor:

  • Gerichte productontwikkeling
    Doelgroeponderzoek geeft je inzicht in specifieke behoeften en verwachtingen van de doelgroep. Producten en diensten kunnen hierop worden aangepast.
  • Verbetering van de  communicatie- en marketingstrategieën
    Doelgroep onderzoek geeft inzicht om de gerichtere  communicatie- en marketingstrategieën te ontwikkelen die aansluiten bij de doelgroep.
  • Verhoging conversie
    Bedrijven kunnen gerichtere en effectievere beslissingen over hoe ze product/dienst aanbieden. Denk aan hoe een webshop optimaal kan worden ingericht voor een verhoging van conversies. Dit zorgt uiteindelijk voor een groei van de verkoop.
  • Verbetering van de klanttevredenheid
    Dankzij doelgroeponderzoek krijg je inzicht in de wensen en behoeften van jouw klanten. Speel daarop in! Zo voldoe je meer aan hun verwachtingen. Met als gevolg? Een hogere klanttevredenheid.
  • Gerichte beslissingen
    Over het algemeen helpt doelgroeponderzoek gerichtere beslissingen te nemen bij het ontwikkelen van jouw strategie. Het stelt je in staat om producten, diensten, marketing en communicatie af te stemmen op de doelgroep. Dit zal jouw bedrijfsresultaten verbeteren.

Wij verzorgen een compleet onderzoek, zodat jouw bedrijf meteen aan de slag kan met de resultaten. Deze geven we overzichtelijk weer in een rapportage. Daarbij geven we concrete adviezen en aanbevelingen.

MSI Consultants is jouw partner voor doelgroeponderzoek

Wil jij jouw keuzes baseren op diepgaande inzichten? Dan zit je bij MSI Consultants goed. Wij kijken met een objectieve blik naar jouw vraagstukken. We geloven in onderbouwde inzichten en heldere conclusies. Het vergroot jouw kans op een succesvolle bedrijfsvoering. 

Benieuwd wat we voor jouw bedrijf kunnen betekenen? Neem dan vandaag nog contact met ons op.

Neem contact op
doelgroeponderzoek