Een goede merkpositionering draagt bij aan verschillende aspecten rondom jouw merk, product of dienst. Het gaat letterlijk om het sterk positioneren van jouw merk. Een indruk geven van wat jij doet en waarvoor je merk staat. Dankzij een strategische merkpositionering kan jouw bedrijf:
Merkpositionering is het proces waarbij een bedrijf zijn merk uniek positioneert ten opzichte van concurrenten. Jouw unieke merkidentiteit en waardepropositie: het haakje waardoor je merk blijft hangen bij de doelgroep! Jouw unieke en persoonlijke merkpositionering vind en voel je terug in de verschillende aspecten van je product of dienst. Zoals in de productkwaliteit, prijs, imago, verpakking, distributie en communicatie.
Bijvoorbeeld: Apple liefhebbers zullen het merk vrijwel nooit meer inruilen voor een ander merk. Dit komt door hun sterke merkpositionering. De voorsprong van Apple op techniek, design en gebruikersgemak maakt ze uniek. Dit hebben gebruikers tot echte fans gemaakt.
Herkenbaarheid. Laten zien wie jij bent, wat je doet. En waarom. Helder en duidelijke taal naar de doelgroep waarin verteld wordt waarom ze voor jou moeten kiezen. Het is ontzettend belangrijk om in te spelen op het gevoel dat mensen bij een merk krijgen.
En dit gevoel dat uit jouw merkpositionering ontstaat zal jouw merk leven inblazen. De doelgroep die jij voor ogen hebt zal je merk beter gaan onthouden. En uiteindelijk is dat wat ieder merk wilt: onthouden worden.
Je doelgroep begrijpen en hun verwachtingen en behoeften in kaart brengen. Dat is de start van een effectieve merkpositionering. Hieruit wordt een consistente boodschap ontwikkeld die de unieke waardepropositie weerspiegelt.
Deze boodschap wordt doorvertaald in tastbare uitingen. De boodschap die doorgevoerd kan worden in jouw huisstijl, sfeerbeelden, merk materiaal, productontwerp en ontwikkeling. Alles om jouw marktpositie te laden.
Jouw merk wil je duidelijk in de markt positioneren: één duidelijke identiteit met één duidelijke boodschap. Daar moet van tevoren goed over nagedacht worden. Er zijn meerdere redenen waarom juist merkpositionering onderzoek belangrijk is.
Jouw doelgroep is een belangrijk startpunt binnen merk positioneringsonderzoek. Aan wie richt je jouw product of dienst? Hoe spreek je deze mensen het beste aan? Waar liggen hun interesses en behoeftes? De specifieke doelgroep wordt bepaald en de manier waarop jouw merk aan hun gepresenteerd kan worden.
Het onderzoek helpt jouw bedrijf om jouw kernwaarden, imago en belofte te bepalen. Hoe kan jouw bedrijf dit vervolgens communiceren en uitstralen naar de doelgroep? We denken na over de boodschap en de juiste kanalen.
Er wordt gepeild bij jouw doelgroep hoe consumenten het merk waarderen en ervaren. Dit onderzoek geeft direct inzicht in hoe de merkbeleving kan worden verbeterd.
De sterkte en zwakte van jouw merk ten opzichte van jouw concurrenten worden in kaart gebracht. Hiermee wordt jouw eigen merk en dat van de concurrent uitgebreid geanalyseerd. Dankzij deze analyse weten we waar jouw merk staat ten opzichte van de concurrent.
Tot slot wordt de effectiviteit van de huidige merkcommunicatie gemeten. Hoe sterk is deze momenteel en hoe kan deze verbeterd worden?
In feite is een merkpositionering een blijvend proces. Een goed merk staat niet stil. Er is altijd ruimte voor verbetering om relevant te blijven. Zo blijf jij top of mind bij jouw doelgroep. Daarmee behoud je concurrentievoordeel. Een goed startpunt is dan ook des te belangrijker om jouw merk onvergetelijk te maken.
Sterke merken komen voor uit krachtige merkpositionering. Ervoor zorgen dat jouw merk een unieke plek inneemt in het hoofd van de consument. Dat is het ultieme doel.
Er zijn verschillende redenen waarom een klant van MSI Consultants een merk positioneringsonderzoek heeft gedaan. Hieronder staan enkele belangrijke redenen om merkpositionering onderzoek uit te laten voeren door MSI.
Deze factoren maken ons de professionele en betrouwbare partner voor jouw merk positioneringsonderzoek. Weten wat wij voor jou kunnen betekenen? Neem vrijblijvend contact op voor persoonlijk advies. MSI denkt met je mee!
Sterke merken ontstaan dankzij een goed doordachte merkpositionering. Sterk werk, zo’n merk! Een merk waarbij alles klopt. Wie wil dat nou niet? Er zijn genoeg toffe voorbeelden waar jouw hart vast ook al eens sneller van is gaan kloppen.
MSI helpt jouw merk positioneren. Samen maken we er een sterk merk van, dat harten sneller laat kloppen.
Op zoek naar dé onderscheidende factor van jouw merk? Het ‘haakje’, die herkenbare boodschap waardoor iedereen voor merk X kiest en niet voor merk Y? MSI Consultants staat je bij. Zet nu je eerste stap naar jouw sterke merk.
Merkpositionering is het proces waarbij een bedrijf zijn merk uniek positioneert ten opzichte van concurrenten. Jouw unieke merkidentiteit en waardepropositie: het haakje waardoor jouw merk blijft hangen!
Een merk positioneren gebeurt aan de hand van verschillende factoren en onderzoeken.
Een goede merkpositionering is belangrijk om waarde te geven aan jouw merk. Het onderscheidt jouw bedrijf en merk van de concurrent.