Menu

Gebruikersonderzoek

Vaak worden producten of diensten bedacht en ontwikkeld zonder dat een bedrijf écht goed kijkt naar de behoeften van de doelgroep. Met een gebruikersonderzoek leg je jouw  product of dienst onder de loep. Hiermee achterhaal je de behoeften en wensen van jouw doelgroep, en hoe zij het product of dienst (zouden) gebruiken.

Wat is een gebruikersonderzoek?

Een gebruikersonderzoek is een kwalitatief onderzoek waarbij de behoeften en verwachtingen van de doelgroep worden onderzocht. Tijdens een observatie wordt geanalyseerd hoe de consument reageert op een specifiek product of dienst, binnen de context van de gewone gebruikssituaties. Hierbij worden de attitudes, percepties, motivaties en gedragspatronen van consumenten in relatie tot het gebruik van deze producten of diensten onderzocht.

Het doel van een gebruikersonderzoek

Het komt regelmatig voor dat bedrijven hun kennis over hun doelgroep overschatten.  Een gebruikersonderzoek door een externe partij zoals MSI Consultants kan veel nieuwe inzichten bieden. Het doel is om de interactie tussen de consument en het product of dienst te verbeteren, door inzicht te krijgen in de gebruikerservaring. Hierdoor kan jouw bedrijf  beter inspelen op behoeften en wensen van de consument. Verbeter met deze nieuwe kennis jouw product of dienst. 

Help mij met een gebruikersonderzoek Lees meer over MSI

5 redenen voor een gebruikersonderzoek in jouw bedrijf

Het biedt beter inzicht in consumentengedrag
Gebruikersonderzoek geeft jouw bedrijf waardevolle inzichten in hoe de doelgroep jouw product of dienst gebruikt. Daarnaast achterhaal je:

  • attitudes
  • percepties
  • motivaties
  • gedragspatronen

Gedetailleerde feedback voor product- of dienstverbetering
Door directe interactie met de doelgroep krijg je niet alleen inzicht in de ‘hoe en wat’ maar ook in de ‘waarom’ van jouw doelgroep. Met deze resultaten kan jouw bedrijf beter vaststellen welke behoeften de doelgroep heeft. Daarnaast kan jij bepalen wat er nodig is om aan deze behoeften te voldoen.

 

Gerichte productontwikkeling
Gebruikersonderzoek biedt informatie om jouw product of dienst beter te ontwikkelen naar behoeften en wensen van jouw doelgroep.

 

Vergroting van klanttevredenheid
Door meer inzicht te krijgen in hoe jouw doelgroep producten of diensten gebruikt, kun je als bedrijf werken aan verbeteringen die de consument waardeert.

 

Concurrentievoordeel
Het onderzoek geeft je bedrijf inzicht in hoe de producten of diensten zich verhouden ten opzichte van de concurrenten. Zo kan jij doelgericht werken aan verbetering om je te onderscheiden van concurrentie.

Neem contact op

Benieuwd hoe MSI Consultants jouw bedrijf kan helpen bij een gebruikersonderzoek? Neem contact met ons op! Wij doen onderzoek dat jouw bedrijf waardevolle inzichten geeft voor een betere gebruikerservaring.

Neem contact op
merkpositionering