Menu

Klantretentie

Hoe vaak keren jouw klanten terug voor een product of dienst? En hoe loyaal zijn ze echt aan jouw merk? Krijg een duidelijk inzicht en ontdek met een klantretentie onderzoek hoe je klantloyaliteit kunt verbeteren en herhaalaankopen kunt stimuleren. 

Klantretentie betekenis

Klantretentie in de marketing verwijst naar hoe jouw bedrijf erin slaagt een klant terug te laten keren en vast te houden. Het doel is natuurlijk om klanten zo lang mogelijk aan het bedrijf te binden. 

Waarom een klantretentie onderzoek belangrijk is voor jouw bedrijf

Een klantretentie onderzoek is essentieel voor elk bedrijf. Het is namelijk moeilijker en duurder om nieuwe klanten te werven dan om aan bestaande klanten opnieuw te verkopen. Om nieuwe klanten aan te trekken, moet je eerst aanzienlijke investeringen doen in marketing, reclame en sales. Bij bestaande klanten daarentegen, zijn je merk, product en service al bekend. Je hoeft hen alleen nog te overtuigen met de voordelen om opnieuw een aankoop te doen. 

3 winstgevende voordelen van klantretentie onderzoek

  • Verhoogde klantloyaliteit en herhaalaankopen
    Klanten die regelmatig terugkeren hebben vertrouwen in jouw bedrijf, zijn loyaal en zijn vaak bereid meer te betalen voor het product of dienst. Door gerichte strategieën te ontwikkelen op basis van deze inzichten, kan jouw bedrijf de klantretentie verhogen, wat leidt tot een aanzienlijke verbetering van de ROI.
  • Positieve mond-tot-mondreclame
    Door te investeren in klantretentie en het optimaliseren van de klantbeleving, komt er vanzelf positieve mond-tot-mondreclame. Zo heeft jouw bedrijf minder noodzaak om dure marketing- en acquisitiecampagnes in te zetten. Daarnaast trek je op deze manier ook nieuwe klanten aan door aanbevelingen van bestaande klanten. 
  • Langdurige klantrelaties en voorspelbare inkomstenstromen
    Door een sterke focus op klantretentie kan jouw bedrijf langdurige relaties opbouwen met klanten. Uiteindelijk zorgt dit voor een constante en voorspelbare inkomstenstroom. Wat het makkelijker maakt om je bedrijfsstrategieën en investeringen te plannen en te verbeteren.
Help mij met een klantretentie onderzoek

Onderzoek laten uitvoeren door MSI

Ons doel met het uitvoeren van een klantretentie onderzoek is om de relatie tussen jouw bedrijf en je doelgroep in kaart te brengen en te kijken waar deze verbeterd en versterkt kan worden. Vragen die wij stellen zijn:

  • Merkbekendheid: Hoe goed kennen klanten jouw merk, en welke positieve eigenschappen associëren zij ermee?
  • Merkloyaliteit: Hoe trouw zijn jouw klanten? Zelfs wanneer concurrenten aantrekkelijke aanbiedingen doen?
  • Klanttevredenheid: Hoe tevreden zijn jouw klanten met het product, dienst, klantenservice en prijs?
  • Merkimago: Wat zijn de percepties en associaties van klanten over jouw merk?
  • Merkpersoonlijkheid: Welke karakteristieken en persoonlijkheidskenmerken verbinden klanten met jouw merk?

Door deze inzichten kan je bedrijf gerichte verbeteringen doorvoeren, wat leidt tot verhoogde klantloyaliteit en een grotere kans op herhaalaankopen. Dit draagt bij aan de algehele groei en het succes van jouw bedrijf.

Neem contact op

Wil je de klantretentie van jouw bedrijf verbeteren? MSI Consultants biedt een diepgaand klantretentie onderzoek aan dat je waardevolle inzichten oplevert. Geïnteresseerd in hoe wij jouw bedrijf kunnen helpen? Neem contact met ons op en ontdek de voordelen. Wil je eerst kennismaken? Plan eenvoudig en gratis een kennismakingsgesprek met ons in.

Neem contact op