Jouw product of dienst heeft waarschijnlijk al een aardig traject van ontwikkeling doorlopen. Belangrijke stappen zijn gezet om het product of dienst tot een van de beste versies te laten komen. Nu staat de volgende stap voor de deur: de positionering in de markt.
Tijdens de marktpositionering ga je goed nadenken over waar zit je doelgroep, hoe breng je het beste jouw product of dienst aan de man en welke communicatie middelen zijn voor jouw product het meest effectief. Jouw product of dienst verdient de juiste aanpak; daar heb je immers al een hoop denkwerk en tijd in gestoken. Goed onderzoek doen naar de ideale introductie is dan zeer waardevol.
Door het juist positioneren van jouw product of dienst, creëer je een voorkeurspositie ten opzichte van andere bedrijven en merken. En dat is veel waard in de steeds sneller groeiende markt. Een juiste marktpositionering doe je door het uitvoeren van goed onderzoek. De resultaten die voortkomen uit dit onderzoek vormen de bouwstenen van jouw introductie.
Marktpositionering is een breed begrip. Er vallen verschillende onderzoeken onder, die allemaal bijdragen aan het juist positioneren van jouw merk en product of dienst. De beste introductie in de markt vergt verschillende inzichten. De onderzoeken die vallen onder marktpositionering worden hieronder toegelicht. Weet je nog niet goed welke vorm van onderzoek bij jouw huidige fase past? Neem dan gerust contact met ons op. We helpen je graag met oriënteren waar je staat.
Marktpositionering is best een breed begrip. Er zijn allerlei soorten onderzoek die kunnen helpen om jouw product of dienst op de markt te zetten. Hieronder leggen we je graag uit welke soorten onderzoeken wij doen. Als je nog niet zeker weet welk onderzoek het beste bij jouw bedrijf past, aarzel dan niet om contact met ons op te nemen. We helpen je graag!
Het doel van een communicatie propositie is om het potentieel te testen van het overkoepelende communicatie idee. Door in een vroeg stadium de propositie te testen weet je snel of je effectief en efficiënt communiceert met je doelgroep. Op deze manier wordt er alleen geïnvesteerd in de meest effectieve creaties. Kortom middels het testen van de communicatie propositie:
Het écht begrijpen van jouw doelgroep. Hoe doe je dat? MSI Consultants brengt jouw doelgroep in kaart. Het doel van een doelgroep onderzoek is om specifieke groepen potentiële klanten of gebruikers te identificeren en te begrijpen, zodat marketing- en communicatiestrategieën gerichter kunnen worden ingezet. Dit type onderzoek richt zich op het segmenteren van de markt en het identificeren van demografische, psychografische en gedragskenmerken van de doelgroep(en). Typische vragen in een doelgroep onderzoek kunnen zijn: Wie zijn de potentiële klanten? Wat zijn hun behoeften, interesses en koopgedrag? Welke media en kanalen gebruiken ze om informatie te verkrijgen?
Bedrijven kunnen doelgroep onderzoek gebruiken om gerichte marketingcampagnes te ontwikkelen, productaanpassingen te maken die aansluiten bij de doelgroep en om de juiste boodschappen op de juiste manier over te brengen aan specifieke klantensegmenten. Deze inzichten helpen niet alleen met het nemen van gerichter en effectievere beslissingen, denk aan:
Dit onderzoek is om inzicht te krijgen in het gebruikspatroon (usage) en de houding (attitude) van consumenten ten opzichte van een specifiek product, dienst of merk. Het onderzoek richt zich op het begrijpen van hoe mensen momenteel een product of dienst gebruiken, wat hun houding en perceptie ervan is, en waarom ze bepaalde keuzes maken. Typische vragen in een U&A onderzoek kunnen zijn: Hoe vaak gebruiken mensen het product? Wat zijn hun redenen om het te gebruiken of juist niet te gebruiken? Hoe tevreden zijn ze ermee? De verkregen inzichten zijn de input voor de juiste marketing (communicatie) strategie. En deze strategie is een van de belangrijkste onderdelen van jouw marktpositionering. Hierdoor krijg jij:
Het mediaconsumptie onderzoek van MSI Consultants is een onderzoek dat gegevens verzamelt over hoe individuen verschillende soorten media consumeren en ermee omgaan. Dit kan traditionele media (zoals tv en radio) zijn, maar ook digitale media (zoals sociale media en websites).
Mediaconsumptie onderzoek helpt jou met:
Een pretest wordt gedaan om de effectiviteit en bruikbaarheid van een campagne of communicatie-uiting te beoordelen voordat het wordt gelanceerd of uitgevoerd. Het biedt een waardevolle kans om mogelijke struikelblokken en knelpunten te ontdekken, wat de kans op een succesvolle marktpositionering aanzienlijk vergroot. Hier zijn de belangrijkste redenen waarom een pretest van onschatbare waarde is