Menu

Gebruikersonderzoek

Vaak worden producten of diensten bedacht en ontwikkeld zonder dat een bedrijf écht goed kijkt naar de behoeften van hun doelgroep. Met een gebruikersonderzoek wordt jouw product of dienst onder de loep genomen. Zo ontdek je de behoeften en wensen van jouw doelgroep, en hoe zij het product of de dienst (zouden) gebruiken.

Wat is een gebruikersonderzoek?

Een gebruikersonderzoek is een kwalitatief onderzoek waarbij de behoeften en verwachtingen van de doelgroep worden onderzocht. Tijdens een observatie wordt onderzocht hoe consumenten in hun dagelijks leven reageren op een specifiek product of dienst. Hierbij worden de attitudes, percepties, motivaties en gedragspatronen van consumenten in relatie tot het gebruik van deze producten of diensten onderzocht.

Het doel van een gebruikersonderzoek

Het komt regelmatig voor dat bedrijven hun kennis over hun doelgroep overschatten.  Een gebruikersonderzoek door een externe partij zoals MSI Consultants kan veel nieuwe inzichten bieden. Het doel is om de interactie tussen de consument en het product of de dienst te verbeteren door de gebruikerservaring beter te begrijpen. Met deze inzichten kan jouw bedrijf beter inspelen op de behoeften en wensen van de consument, en zo het product of de dienst verder verbeteren.

Plan een gratis kennismaking Meer over MSI

5 redenen voor een gebruikersonderzoek in jouw bedrijf

1. Het biedt beter inzicht in consumentengedrag
Gebruikersonderzoek geeft jouw bedrijf waardevolle inzichten in hoe de doelgroep jouw product of dienst gebruikt. Daarnaast achterhaal je:

  • attitudes
  • percepties
  • motivaties
  • gedragspatronen

2. Gedetailleerde feedback voor product- of dienstverbetering
Door directe interactie met de doelgroep krijg je niet alleen inzicht in de ‘hoe en wat’ maar ook in de ‘waarom’ van jouw doelgroep. Hiermee kan jouw bedrijf beter vaststellen welke behoeften de doelgroep heeft. Daarnaast kan jij bepalen wat er nodig is om aan deze behoeften te voldoen.

3. Gerichte productontwikkeling
Gebruikersonderzoek biedt informatie om jouw product of dienst beter te ontwikkelen naar behoeften en wensen van jouw doelgroep.

4. Vergroting van klanttevredenheid
Door meer inzicht te krijgen in hoe jouw doelgroep producten of diensten gebruikt, kun je als bedrijf werken aan verbeteringen die de consument waardeert.

5. Concurrentievoordeel
Het onderzoek geeft je bedrijf inzicht in hoe de producten of diensten zich verhouden ten opzichte van de concurrenten. Zo kan jij doelgericht werken aan verbetering om je te onderscheiden van concurrentie.

Neem contact op

Benieuwd hoe MSI Consultants jouw bedrijf kan helpen bij een gebruikersonderzoek? Neem contact met ons op of plan een gratis kennismaking. Wij doen onderzoek dat jouw bedrijf waardevolle inzichten geeft voor een betere gebruikerservaring.

Neem contact op
merkpositionering